Energiapeli opetuksessa

Energiapeliä voi käyttää monella tavalla opetuksessa, ei ole oikeaa eikä väärää tapaa. Peli on tehty käytettäväksi tukimateriaalina energiaan ja yhteiskuntaan liittyvissä aiheissa. Olemme yrittäneet luoda todenmukaisen, mutta leikkimielisen kuvan siitä, millaista on huolehtia tietyn maan energiantuotannosta annetuissa olosuhteissa.

Peliä voi käyttää opetustilanteessa esimerkiksi antamalla oppilaiden pelata ensin toisiaan vastaan ja sitten yhdessä keskustelemalla valinnoista.

Enintään 6 oppilasta/pelaajaa/tietokonetta voi pelata toisiaan vastaan yhdessä pelissä, koska maita on joka pelissä enintään kuusi. Eri pelejä voi olla käynnissä niin monta kuin luokassa on oppilasryhmiä. Peli kestää noin 15 minuuttia. Pelin lopussa näytetään kaaviokuvina, miten maat ovat onnistuneet saavuttamaan tasapainon talouden, ympäristön ja energiahuollon suhteen. Näiden lisäksi näytetään jokaisen oppilaan/pelaajan/tietokoneen saamat pisteet ja pelin voittaja.

Pelin jälkeen voidaan keskustella seuraavista kysymyksistä:

  • Miksi teit valinnat, jotka teit? Mitä pidit tärkeimpänä, kun rakensit energiantuotantolaitoksia (talous, energia, ympäristö)?
  • Oliko maallasi rajoituksia, jotka estivät tekemästä niin kuin olisit halunnut? Mitä rajoitukset olivat?
  • Mitä ajattelit aloittaessasi pelin? Olitko etukäteen miettinyt, miten toimit? Pysyitkö strategiassasi?
  • Mitä todellisuus näyttää? Miten eri maiden olot vaikuttavat siihen, mitä maassa pidetään tärkeimpänä?
  • Millaiset edellytykset Suomella on energiahuollossa ja miten Suomi on mielestäsi onnistunut?
  • Voiko maa ajatella vain omaa energiahuoltoaan?
  • Miksi mikään maa ei voi rakentaa vain aurinko-, aalto- tai tuulivoimaa? Mitkä ovat näiden sääriippuvaisten ja ennustamattomien energiamuotojen rajoitukset?